Bérszámfejtés (Bér TB) – Egyszerűen, érthetően

- Meghatározás
- Bérszámfejtő
- A könyvelő bérszámfejtő?
- Feladatok
- TB kifizető helyi feladatok
- Mi történik ha nem megfelelően képzett a bérszámfejtő
- Bérszámfejtési feladatok kiszervezése
- Hogyan válasszunk bérszámfejtőt?
Meghatározás
A bérszámfejtés magába foglalja a munkaadó és a munkavállaló és az egyéb jogviszonyban állók bér és bérjellegű juttatásaival kapcsolatos kötelezettségek kiszámítást, a keletkezett, adók járulékok fizetési kötelezettségeink a kiszámítását, kapcsolódó adatszolgáltatások elkészítése, nyilvántartások vezetését, valamint a teljes körű adminisztrációs feladatokat. A fentieken túl számos egyéb feladata is van a bérszámfejtőnek.
A vállalkozások vagy személyek teljeskörű bérszámfejtése során több, egymásra épülő feladatot. kell elvégezni. A feladatok elvégzésében támogatást nyújtanak a legkülönfélébb informatika megoldások, szoftverek. A feladatok elvégzésen túl fontos szerepe, hogy segítséget nyújt a munkavállaló részere is, hogyan tisztában legyen az őt megillető kötelezettségekkel, jogokkal és lehetőségeivel. A munkavállaló teljes körű bérszámfejtése a munkaviszony létesítésével kezdődik és tart a megszűnésével kapcsolatos feladatok elvégzéséig.
Bérszámfejtő
A bérszámfejtő végzi a bérszámfejtéssel kapcsolatos feladatokkal foglalkozik: munkabérekkel, munkavállalókat érintő kifizetésekkel kapcsolatos információk összegyűjtésével, ellenőrzésével és feldolgozásával, adminisztrációs feladatokkal, valamint a munkavállalóknak járó bérek és egyéb juttatások kiszámításával foglalkozik.

A könyvelő bérszámfejtő?
A bérszámfejtő végzi a bérszámfejtéssel kapcsolatos feladatokkal foglalkozik: munkabérekkel, munkavállalókat érintő kifizetésekkel kapcsolatos információk összegyűjtésével, ellenőrzésével és feldolgozásával, adminisztrációs feladatokkal, valamint a munkavállalóknak járó bérek és egyéb juttatások kiszámításával foglalkozik.
A könyvelés és a bérszámfejtés közti hasonlóság
A két terület közös metszete: mindkét esetben felkészült és jól képzett szakembernek kell ellátnia a feladatot. Habár – ha összességében tekintjük át – viszonylag kevés olyan jogszabály van, amely érinti mindkét szakterületet, annyi bizonyos, hogy a könyvelőnek is és a bérszámfejtőnek is több törvénykönyvet felölelő tudás birtokában kell lennie, valamint a folyamatosan változó rendelkezésekkel naprakészen tisztában kell lenni a kifogástalan munkavégzés érdekében.
A bérszámfejtő feladatai
- jövedelmek, munkabérek, megbízási díjak számfejtése, letiltások, levonások és törvényi kötelezettségen alapuló levonások (adó, járulékok), betegszabadság, táppénz, jutalom, prémium, egyéb juttatások összegének figyelembevételével, az adott jogviszonyra tekintettel
- a munkáltatót/kifizetőt terhelő fizetési kötelezettségek (pl. szociális hozzájárulási adó, szakképzési hozzájárulás) összegének megállapítása, a kedvezmények figyelembevételével;
- a bérszámfejtési feladatokhoz kapcsolódó havi negyedéves valamit a más időszakokban keletkezett bevallások és jelentések elkészítése és benyújtása
- a fizetési jegyzékek, utalási jegyzékek, aláíró listák, készítése;
- a béreket érintő adók, járulékok és egyéb fizetési kötelezettségek tekintetében összesítők készítése, továbbá bevallások készítése a hatóságok felé;
- keletkezett dokumentumok, iratok törvény szerint előírt ideig való megőrzése, adminisztrációs feladatok
- az egészségbiztosítási ellátásokra vonatkozó igénylések elkészítése
- a feladatok ellátása során kiemelkedően fontos a kapcsolódó munkaügyi nyilvántartások vezetése
- munkáltatói igazolások kiadása
- szükséges iratok, dokumentumok tárolása, például munkaköri leírások, munkaszerződés módosításokat, szabadságok nyilvántartása, ….
- foglalkoztatottak ki- és beléptetését, bejelentése az adóhatóság felé
- kilépő dolgozók elszámolását és bizonylataik elkészítése
TB kifizetőhely
A bérszámfejtés szerves része a TB azaz társadalombiztosítási feladatok ellátás. A 100 főt átlagos munkavállalói létszámot tartósan elérő munkaáltatók társadalom biztosítási kifizetőhelyet kötelesek működtetni. Kifizető hely létesítésre irányuló kérelmet Kormányabláknál kell benyújtani az alábbi LINK szerint.

Ha nem megfelelően képzett a bérszámfejtő?
A vállalkozások szempontjából a bérszámfejtés az egyik legérzékenyebb terület. Ez az a terület, amivel szemben a legtöbben kritikusak vagyunk, hiszen a nem megfelelően számfejtetett és kiutalt bérek mindenkit érzékenyen érintenek. Ezt az adóhatóság (NAV) nem szokta jó szemmel nézni.
Milyen problémákat okozhat a nem naprakész tudással rendelkező bérszámfejtő:
- nem a naprakész törvényi előírásoknak megfelelő elszámolás,
- munkabérek, juttatások, egyéb kapcsolódó díjak nem megfelelő, nem időben történő kifizetése
- hibák, szabálytalanságok az eljárás menetében,
- szabadságok helytelen elszámolása,
- letiltások, levonások nem megfelelő elszámolása
- adókedvezmények nem megfelelő érvényesítése
- jogszabály által előírt bejelentések, bevallások beadásának elmulasztása, határidő után történő beküldése az adóhatóság felé,
A bérszámfejtési feladatok kiszervezése
A vállalkozások túlnyomó részére könyvelőirodák látják el a könyvviteli feladatokat, valamint a bérszámfejtési teendőket. Sok esetben a könyvelők, látják el mindkét tevékenységet, aminek egyik oka az, hogy nem könnyű megbízható, szakmailag kifogástalan bérszámfejtőt találni. llyen esetekben merül fel megoldásként a bérszámfejtés feladatok kiszervezése, ami manapság egyre elterjedtebb. A bérszámfejtési feladatok kiszervezése már megszokott önálló tevékenység.
A bérszámfejtési feladatokat kiszervezheti a vállalkozás is, hiszen a könyveléstől teljesen elkülönülten kezelhető feladat.
A bérszámfejtési feladatok kiszervezésének előnyei:
- Megbízható szakértelem: a jogszabályok folyamatos változását igazi kihívás nyomon követni. A bérszámfejtés kiszervezésével a megbízó számíthat rá, hogy a jogszabályok naprakész ismeretével rendelkező, és – ami nagyon fontos – azokat a gyakorlati életben alkalmazni tudó, képzett szakember végzi el a feladatokat.
- Költséghatékonyság: nem szükséges saját számítógépet, bérprogramot fenntartani, továbbá saját munkavállalót foglalkoztatni a feladatra. Ezáltal a továbbképzésekkel járó és a távollétek esetén (pl. betegség, szabadság) felmerülő költségek nem terhelik többé.
- Idő megtakarítás: nincs többé betanításra fordított idő, nem kell ellenőrizni a munkavégzést, a határidők betartását, az érintett terület jogszabályváltozásait. Ha könyvelő, akkor – bérszámfejtést érintő kérdésekben – az ügyfelekkel való kommunikáció sem terheli többé.
- Határidők betartása: egy vállalkozást többféle adó, járulékfizetési kötelezettség terhel, melyek befizetésének, illetve az elszámolás különböző nyomtatványokon való benyújtásának határideje eltérő lehet. A bérszámfejtés kiszervezése garantálja, hogy az adók, járulékok mindig az előírt határidőre, és megfelelő összegben legyenek elszámolva, összegezve, és átutalásra előkészítve.
- Titoktartás: a rengeteg személyes adat kezelése okán a titoktartás alapvető fontosságú. Elengedhetetlen, hogy a bérszámfejtést végző szakember garanciát vállaljon a birtokába jutott információk, és az adatok bizalmas kezelésére.
- Biztonságérzet: számíthat rá, hogy felkészült, tapasztalt szakember áll a vállalkozása mögött, aki biztonsággal eligazodik a jogszabályok útvesztőjében. Mindenképpen érdemes érdeklődni a felelősség biztosításról!

Hogyan válasszunk bérszámfejtőt?
A szerencsén kívűl tapasztalatra is szükség van ahhoz, hogy a számunkra legmegfelelő szakembert/vállalkozást válasszuk ki. A választék és piac is hatalmas, bármilyen területen is keresünk szakembert, nem könnyű kiszűrni, hogy ki az, aki valóban tökéletesen ellátja a rábízott feladatot.
A konkrét területtől elvonatkoztatva a jó szakember egyik legjellemzőbb tulajdonsága, hogy saját szakterületét kívül-belül átlátja, tehát tudja, hogy már majdnem mindent tud és mit nem nem tud! Felismeri saját korlátjait, hiányosságait, folyamatos igénye van a fejlődésre, ha valamiben bizonytalan, vagy egyszerűen nem a szakterületéhez tartozik az adott kérdés, őszintén bevallja,
- időt kér, hogy utána nézzen az általa addig nem ismerteknek
- tudja kitől kérjen segítséget, tudja kit kell megkeresni.
Ez azért nem ilyen egyszerű a való életben! Akkor hogyan is csináljuk:
- Barátok, Ismerősök ajánlására: ha ismerősünk meg volt elégedve vele, van rá esély (de nem biztos!), hogy nekünk is megfelelő. szolgáltatásokat tud nyújtani.
- Sajtóban, közösségi felületeken megjelenő, általunk keresett szakemberek hirdetéseire. Ez nem jelent miden esetben sikert! Jó, mert az adott szakember szánt rá pénzt, időt, energiát, hogy hirdesse magát, tehát van kapacitása, el tudja vállalni a mi igényünkkel kapcsolatos feladatokat. Viszont az is lehet, hogy aki nem hirdeti magát, azért nem teszi, mert annyira jól végzi a munkáját, hogy maximalizált teljesítmény mellett is elérte kapacitása csúcspontját, nem vállal több ügyfelet – illetve hirdetés nélkül is folyamatosan feltöltődik nála a megüresedett hely.
- Adott szakember publikációinak, előadásainak, konferenciáinak megtekintése: ez egy nagyon jó forrás, hiszen ebből már leszűrhető, hogy mennyire felkészült, milyen a kommunikációja, és mennyire gyakorlatias. Ebben a buktató ott rejlik, hogy azért, mert valaki szakszerű ír cikkeket, nem biztos, hogy élőben is ugyanolyan jól kommunikál. Vagy ha egy rendkívül felkészült előadást tart, nem biztos, hogy például a bérszámfejtési feladatokat is pont olyan összeszedetten végzi, és átlátja közben a lehetőségeket. Viszont attól még, hogy valaki nem jelenik meg a médiában, nem tart konferenciákat, stb., lehet kiemelkedően felkészült, fantasztikus szakember, aki remekül végzi a munkáját, csak épp nem szereti megmutatni magát a világnak, nem szeret/tud írni, illetve több ember előtt beszélni.
Honnan ismerjük fel a jó szakembert??? A fentieken túl nem hagyatkozhatunk másra, mint arra, hogy a felsoroltak okán ’elhisszük róla’, hogy képes azt a szolgáltatást úgy nyújtani, amire és ahogy nekünk arra szükségünk van. Saját tapasztalatunk alapján lesz a forrás minden kétséget kizáróan hiteles. Amíg nem próbáltuk ki, míg nem tapasztaltuk meg a szolgáltatás minőségét, addig marad a hiteles ismerősök ajánlása, a referenciák, hirdetések, hozzászólások, publikációk, előadások alapján történő bekategorizálás, és néhány alapvető kérdés megválaszolását követően kialakult kép alapján: a döntés meghozatala.